loading...

کلبه فرش

بازدید : 106
دوشنبه 7 آذر 1401 زمان : 9:15

نگه داری از فرش ماشینی و انواع آن از عواملی است که باعث حفظ فرش برای سالیان متمادی خواهد شد. برای این امر فاکتورهایی لازم است که شامل موارد زیر است:
1- نظافت و جارو کردن صحیح فرش
2- نگه داری صحیح ریشه های فرش
3- حفظ و مراقبت از فرش و جلوگیری از بیدخوردگی آن
4- چگونگی قرار گرفتن فرش در محیط خانه
5- تمیز کزدن لکه های فرش بدون آسیب زدن به فرش
6- جابجایی اصولی فرش
7- برطرف کردن شکستگی های فرش

نحوه صحیح تا و جمع کردن فرش

دو روش اصولی برای جمع کردن فرش وجود دارد تا بدون آسیب زدن به فرش بتوان برای مدت طولانی از آن نگه داری کرد.
روش نخست تا کردن فرش و روش دوم لول کردن آن است، بهترین روش با توجه به نظر کارشناسان فرش، لول کردن فرش است زیرا اصلاً باعث آسیب زدن به بافت فرش و تار و پود آن نمی شود. در ادامه چند نکته در زمینه جمع کردن فرش ارائه می دهیم.

1- با توجه به اینکه حالت استاندارد در فرش لول نمودن آن است ولی برای فرش های با تعداد شانه کمتر بهتر است فرش را تا کنید.
2- برای فرش های با تعداد شانه و تراکم بالا (فرش دستبافت گونه) اصلا از روش تا کردن استفاده نکنید و فقط لول نمائید. فرش های با تراکم بالا به دلیل توپر بودن سنگین هم می باشند به همین دلیل تا کردن فرش باعث شکستگی فرش شده و در نهایت باعث آسیب جدی در بافت فرش خواهد شد.
3- حتما عمل لول کردن فرش را به صورت سفت و محکم انجام دهید و بعد از جمع شدن آنرا داخل نایلون مربوطه قرار دهید.

چگونگی پهن کردن فرش در خانه

برای مراقبت و نگهداری هرچه بیشتر فرش میبایست به نحوه پهن کردن آن هم توجه داشته باشید، تابش مستقیم فرش بر روی هر شی باعث کاهش کیفیت آن و آسیب به آن خواهد شد. فرش نیز در اثر تابش مستقیم فرش دچار آسیب و رنگ پریدگی می شود، تا جایی که امکان دارد فرش را به گونه ایی پهن نمائید که از تابش مستقیم نور خورشید دور باشد تا از رنگ پریدگی و آسیب به بافت فرش جلوگیری شود. برای مکان های که نور خورشید مستقیما بر روی فرش است بهتر است توسط یک پرده سفید از تابش مستقیم فرش جلوگیری نمائید.

حفظ و نگهداری فرش از رطوبت

یکی از عواملی که به تدریج باعث از بین رفتن و پوسیدگی فرش میشود، رطوبت است. پوسیدگی یکی از انواع آسیب های است که به مرور زمان باعث از بین رفتن فرش می شود. در ادامه به معرفی روش های مراقبت از فرش در برابر پوسیدگی می پردازیم:
1- یکی از عواملی که باعث پوسیدگی فرش در طولانی مدت میشود، گذاشتن گلدان حتی با زیر گلدانی بر روی فرش است، حتما میبایست گلدان ها با فاصله نیم متری از فرش گذاشته شود
2- به طور تصادفی ممکن است بر روی فرش آب یا چایی و ... ریخته شود، اگر محل مورد نظر سریع خشک نشود، رطوبت آب تا عمق فرش نفوذ کرده و در نهایت باعث ایجاد بوی نامطبوع و پوسیدگی بافت فرش خواهد شد.

روش های خشک کردن فرش

در ادامه به معرفی روش های خشک نمودن فرش جهت جلوگیری از آسیب فرش می پردازیم:
1- در اولین فرصت آب ریخته شده بر روی فرش را به وسیله یک قاشق در جهت خواب فرش جمع کنید، این روش را تا زمانی که مطمئن شوید آبی داخل فرش نیست ادامه دهید.

2- دومین اقدام اینست که محل مورد نظر را توسط یک حوله یا دستمال با قدرت جذب آب بالا خشک نمائید. البته استفاده از اسفنج روش بهتری خواهد بود زیرا دارای خاصیت جذب کنندگی بالایست. این عمل را بر روی سطح فرش به روش رفت و برگشت انجام دهید تا تمامی رطوبت فرش کشیده شود.
3- آخرین اقدام برای خشک نمودن فرش استفاده از حرارت ملایم مانند سشوار است، در این روش با فاصله و از ناحیه پشت فرش ناحیه خیس را خشک نمائید.

روش دیگر برای مراقبت از فرش هوادهی آن است

بجز رطوبت عامل دیگری که باعث پوسیدگی فرش میشود، عدم هوادهی فرش است. در زمان هایی که فرش را در انبار قرار داده اید هر از چند مدتی آنرا از کاور دراورده و آنرا به صورت کامل باز کرده تا هوا داده شود. اگر بر روی فرش جسم یا شی سنگینی قرار داشت هر چند مدت یک بار آنرا جابجا کنید.

حرارت و سوختگی فرش:

لوازم و وسایل برقی داغ مانند اتو و قابلمه داغ به صورت جدی می توانند به فرش شما آسیب وارد نمایند. در این مورد نوع الیاف و نخ فرش بسیار مهم میباشد و در صورت استفاده از مواد اولیه با کیفیت مانند الیاف اکریلیک میزان سوختگی و آسیب فرش کمتر خواهد بود. الیاف دیگری همچون BCF و پلی استر در برابر حرارت مستقیم دارای مقاومت کمتری بوده و زودتر دچار سوختگی و آسیب در برابر حرارت خواهد شد. جهت جلوگیری از آسیب به بافت و الیاف فرش بهترین کار پیشگیری می باشد و از قرار دادن اجسام داغ همانند قابلمه و اتو روی فرش خودداری گردد.

https://iraniancarpet.co/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 112
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 114
  • بازدید ماه : 320
  • بازدید سال : 2630
  • بازدید کلی : 6467
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی