loading...

کلبه فرش

بازدید : 134
دوشنبه 4 مهر 1401 زمان : 13:45

فرش کلاژ چهل تکه :

از جمله فرش های مدرن ماشینی که زاییده هنر هنرمندان قدیم است فرش چهل تکه است که در بعضی از مناطق ایران به فرش چهل تیکه نیز معروف است.این فرش اثر هنرمندان در دوران کهن است که نقش هایی از فرش های دیگر شهر ها را با هم تلفیق می کردند، در این مقاله قصد داریم در مورد فرش کلاژ چهل تکه نکات جذابی را بیان کنیم، خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فرش چهل تکه چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

فرش چهل تکه یکی از فرش های مدرن برای دکوراسیون است که تلفیقی از دکوراسیون سنتی و مدرن است، فرش های چهل تکه یا تماما با دست تهیه می شود یا با ماشین های بافندگی.و یا تلفیقی از این دو، در بازار فرش های چهل تکه را با نام کلاژ می شناسند و در اروپا و آمریکا طرفداران زیادی دارد. این استقبال به حدی است که فرش های چهل تکه بیشترین فروش را دارد و موجب شده تا بعضی از شرکت ها تمام تمرکز و تولید خود را روی فرش های چهل تکه بگذارند. خلاقیت در تولید فرش های ماشینی و توجه به فرش ها و طرح های سنتی موجب به وجود آمدن تحولی عظیم در این صنعت شده است.

انواع فرش های چهل تکه :

بنا به درخواست و استقبال مردم در ایران و دیگر کشورها این فرش ها در ابعاد 700 شانه، 1200 و 1500 شانه تولید می شود. اما چون این فرش ها جنبه فانتزی دارد هرچه ابعاد آن کوچکتر باشد زیباتر به نظر می رسد.و این فرش ها معمولا به صورت ابعاد کوچک و تراکم و شانه بالا تولید می شود و شباهت زیادی به فرش های دست بافت گونه دارد.

انواع فرش های چهل تکه از لحاظ رنگ :

فرش چهل تکه از لحاظ رنگ به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از ؛

فرش چهل تکه تک رنگ :

در این فرش ها معمولا تکه های فرش از یک نقشه فرش بافته می شود و فرش تک رنگ است و از رنگ بوم و زمینه در بافت فرش استفاده نمی شود.و تکه های فرش به صورت منظم و مرتب در کنار هم بافته می شود.

فرش چهل تکه رنگی :

در فرش های چهل تکه رنگی تکه ها به صورت نامنظم و در هم و از یک یا چند نقشه فرش در کنار هم قرار می گیرد.این فرش ها بیشتر شبیه به یک پازل هستند که در کنار هم قرار می گیرند.

کاربرد فرش های تک رنگ و رنگی در دکوراسیون :

فرش های چهل تکه تک رنگ و رنگ معمولا رد دکوراسیون های سنتی و مدرن استفاده می شود.و چیدمان منزلتان را با توجه به رنگ و طرح فرش می توانید بچینید.

دسته بندی فرش کلاژ :

فرش های کلاژ از نظر طرح و نقشه به چند دسته تقسیم یم شوند که عبارتند از ؛

فرش کلاژ با طرح های نامنظم و متفاوت

فرش کلاژ با یک نقشه منظم و یکدست

فرش کلاژ تافینگ

فرش چهل تکه چاپی

در فرش های چهل تکه ماشینی یکدست نقشه های فرش به وسیله دستگاه های بافندگی بافته می شود و اثری از اتصال و دوخت نیست، در این فرش ها از هیچ متریالی استفاده نمی شود و پشت این فرش ها یکدست و صاف است و برای مشخص کردن مرز بین نقشه ها بافت به صورت نامنظم بافته می شود و ابعاد و تکه ها متفاوت و متنوع است.

در نمونه دیگر از فرش ها ی چهل تکه ماشینی تکه ها به یکدیگر متصل و بافت توسط دستگاه ماشینی انجام می شود و پشت فرش به وسیله برزنت و چرم کاور می شود تا استحکام لازم را داشته باشد.و به سه صورت دوخته می شود که عبارتند از؛

تکه های نامنظم از انواع نقشه ها متنوع و مختلف است که در کنار یکدیگر دوخته می شود.

در این نوع از فرش ها تکه ها به صورت نامنظم در کنار یکدیگیر دوخته می شود.

در این نوع از فرش تکه ها به صورت پازل در کنار یکدیگر قرار می گیرند و در این نوع از دوخت نقش ها به صورت منظم در کنار یکدیگر دوخته می شود.

در فرش های چهل تکه امکان دارد که تکه ها بدون هیچ رنگی در کنار یکدیگر بافته شود و فقط تکه ها دارای نقش هستند و بعد از دوخت به صورت تک رنگ ، تکه ها رنگ آمیزی می شود و مجدد تکه ها در کنار یکدیگر مونتاژ می شود.بعد از این سه مدل که به آن اشاره شد نمونه ای دیگر وجود دارد که بعد از اتمام بافت طرح روی آن چاپ می خورد.

ویژگی های فرش چهل تکه (کلاژ) چیست ؟

در بازار برای بافت فرش های کلاژ از الیاف مختلفی برای بافت استفاده می شود.گاهی اوقات از الیاف پلی استر ، بامبو و آکریلیک هیت ست شده استفاده می شود. معمولا از نخ آکریلیک هیت ست شده در تراکم های مختلف استفاده می شود. مخصوصا در تراکم 1500 با تراکم بالا که فرش چهل تکه ظریف و دستبافت گونه ای را می توانید ببینید.فرش های چهل تکه در ابعاد متفاوت قابل سفارش و تولید هستند.

استفاده از فرش چهل تکه در انواع دکوراسیون ها :

فرش های چهل تکه قابلیت استفاده در انواع دکوراسیون مدرن و سنتی را دارد.این فرش قابلیت ست شدن با انواع رنگ های دکوراسیون را دارد.و به راحتی می توان از این فرش ها در دکوراسیون رسمی استفاده کرد، چون دارای طرح های سنتی و منسجم است.

فرش چهل تکه و آپارتمان :

با توجه به متراژ کم و کوچک آپارتمان فرش های چهل تکه بهترین گزینه برای این دکوراسیون است و به راحتی با انواع مبل و پرده ست می شود.و چون فرش های چهل تکه دارای تنوع رنگی بالا می باشد دست طراحان دکوراسیون برای انواع چیدمان باز است.در صورتی که دکوراسیون شما رنگی باشد بهترین گزینه استفاده از فرش های چهل تکه تک رنگ می باشد.

تاریخچه پیدایش سبک فرش چهل تکه ماشینی :

فرش چهل تکه یا کلاژ برگرفته از هنر در کهن و در زمان های قدیم است، در گذشته زنان برای تهیه روفرشی و زیلو از تکه های پارچه اضافی در منزل استفاده می کردند و پارچه ها را به هم متصل می کردند.طراحان جدید نیز با الهام از سنت قدیم اقدام به طراحی فرش های چهل تکه کردند که به صروت فرش های ماشینی و دستبافت تهیه و تولید می شود.یکی از قدیمی ترین فرش های چهل تکه، فرش های چهل تکه کاشان است و در حال حاضر برای صرفه اقتصادی و استقبال زیاد به صورت ماشینی تولید می شود. فرش های چهل تکه یا کلاژ به صورت نامنظم و منظم تکه دوزی می شود و هنر، هنرمندان ایران زمین را به رخ همگان ی کشد. خواستگاه اصلی فرش چهل تکه از شهرهای اصلی فرش دستبافت یعنی کاشان، تبریز، کرمان ، قم و... می باشد. و در فرش های ماشینی چهل تکه بعد از شستشو فرش آن را به قسمت رنگرزی انتقال داده و بعد از رنگرزی به قطعات مختلف برش می خورد و آماده ترکیب با دیگر طرح ها و مرحله دوخت می شود.و در نهایت بعد از اتمام دوخت زیر فرش ها را با چرم و یا برزنت می دوزند تا در زمان استفاده روی کفپوش سر نخورد و استحکام لازم را داشته باشد.

مراحل فرش چهل تکه دستبافت :

در فرش های دستبافت چهل تکه تمام مراحل توسط افراد ماهر و هنرمند و بدون استفاده از مواد شیمیایی و ماشین انجام می شود.اما به علت استقبال مردم از فرش های چهل تکه شرکت های فرش اقدام به تولید این فرش ها نمودند.

سبک های استفاده شده در فرش های چهل تکه :

درفرش های تکه دوزی از انواع سبک ها استفاده می شود، به عنوان نمونه بعضی از فرش های چهل تکه به صورت آجری و افقی در کنار یکدیگر قرار می گیرد، نوع دیگر آن که معروف به لمسه است و تکه ها به صورت لوزی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.و در تکه دوزی طرح مستطیل انواع مستطیل ها با ابعاد متفاوت به صورت عمودی و افقی در کنار یکدیگر بافته می شود.در تکه دوزی کاشی یا مربعی انواع تکه ها در ابعاد مربع و به صورت اشکال هندسی در کنار یکدیگر بافته می شود.

در چهل تکه سبک دوخت به گونه ای است که می توان بدون اینکه طرح فرش بهم ریخته شود،تکه ها به صورت منظم و مرتب در کنار یکدیگر بافته می شود و ممکن است تکه ها بصورت نامنظم و نامرتب در کنار هم چیده و دوخته شود و طرح فرش اصلا مشخص نباشد.و یا تکه های فرش به صورت پازلی و نامرتب در کنار یکدیگر قرار بگیرد و تمام این سبک ها بسته به ذوق و سلیقه طراح دارد که در نتیجه یک فرش چهل تکه زیبا طراحی و تولید می شود.

تکنولوژی تولید فرش چهل تکه ماشینی چیست ؟

در حوزه تولید فرش های ماشینی چهل تکه از ابتکار طراحان و همچنین نوآوری های اخیر در بافت و تولید فرش های ماشینی استفاده شده است.تولید کنندگان فر ش های ماشینی از ترکیب هنر و صنعت در تولید این فرش ها استفاده می کنند.و طرح های فرش های ماشینی چهل تکه به صورت یک تکه و یکدست بافته می شود.در بافت این فرش ها نقشه به صورتی است که تکه ها با یک رنگبندی خاص و منحصر به فرد در کنار یکدیگر چیده شده و بعد از بافت فرش ها به صورت یکپارچه می باشد که در مرحله تکمیل به صورت خاصی برش داده می شود.در این فرش ها اثری از جدا سازی و دوخت دیده نمی شود و فرش به صورت یکدست و منظم و چهل تکه مشاهده می شود. در ابتدای مرحله طراحی فرش، تکه ها به صورت خام بافته می شود و بعد از اتمام بافت و برای تثبیت رنگ به قسمت رنگرزی ارسال می شود. در انتها تکه دوزی و پشت فرش چرم دوزی می شود.معمولا فرش های چهل تکه در 1500 شانه با تراکم 4500 و 8 رنگ تولید می شود و جنس الیاف این فرش ها بیشتر آکریلیک هیت ست شده است.

فرش چهل تکه چاپی :

در فرش های چهل تکه نمونه هایی هستند که به صورت چاپی عرضه می شود، این فرش ها در ابتدا به صورت ساده و یکدست و بدون رنگ (سفید) بافته می شود.و بعد از اتمام بافت برای برش ارسال می شود و بعد از اتمام مرحله برش روی هر قسمت طرح مورد نظر چاپ و رنگ می شود.برای تثبیت رنگ از حرارت استفاده می شود.و بعد از اتصال این تتکه ها به یکدیگر طرح زیبایی آفریده می شود که هر چشمی را به سمت خود می کشد..

مزایا و قیمت فرش چهل تکه :

فرش های چهل تکه ماشینی بسته به نوع الیاف و شانه و تراکم و همچنین طرح آن دارای قیمت های متفاوتی است. اما عوامل متعددی در قیمت فرش های چهل تکه تاثیر دارند که عبارتند از ؛

جنس الیاف :

بسته به شرکت های تولید کننده فرش های چهل تکه از انواع الیاف آکریلیک هیت ست شده و پری پیلن هیت شده و ... استفاده می شود.

تراکم عرضی و شانه :

در فرش های چهل تکه هر چه تراکم و شانه بالا باشد فرش به فرش های دستبافت گونه شباهت بیشتری دارد و دارای ظرافت بیشتری است.

ابعاد :

در فرش های چهل تکه دست تولید کنندگان برای تولید انواع فرش های چهل تکه با ابعاد مختلف باز است. و فرش های چهل تکه در ابعاد مستطیل، مربع و گرد و... و به صورت سفارشی تولید می شود.

نوع دوخت و برش :

فرش های چهل تکه تفاوت عمده ای با یکدیگر دارند و علت اصلی آن نیز نحوه برش و کنار هم قرار گرفتن تکه ها و دستگاه های دوخت است.تعدادی از فرش های چهل تکه فاقد دوخت هستند و تنها بافت آن کلاژ و چهل تکه است.

فرش چهل تکه و کلاژ د رچه دکوراسیونی قابل استفاده است ؟

فرش های چهل تکه به علت رنگبندی متنوع آن در بیشتر دکوراسیون ها قابل استفاده است.از این نوع فرش ها در شرکت، هتل، ادرات و منازل و ... استفاده می شود. فرش های چهل تکه از لحاظ رنگبندی دارای تنوع رنگی بالایی است و این فرش ها به فرش های الوان معروف هستند. و در هر دکوراسیونی قابل استفاده است مخصوصا دکوراسیون های رنگی قابل استفاده است.

انواع فرش های چهل تکه :

فرش های چهل تکه دارای تنوع بالایی است و فرش چهل تکه تافینک و چهل تکه چرم از این نوع فرش می باشد.

فرش کلاژ تافینگ :

فرش های چهل تکه در انواع و اقسام مختلفی بافته و کاربردهای متفاوتی دارد.فرش چهل تکه تافینگ که بیشتر برای کفپوش مراکز تجاری، هتل ها و ادارات مورد استفاده قرا می گیرد.یکدست و یکپارچه بودن بافت این فرش ها از ویژگی های خاص و منحصر به فرد فرش های تافینگ است. و طرح ها در این فرش ها تکرار می شوند.و بیشتر مناسب فضاهای وسیع و بزرگ می باشد. تافینگ در لغت به معنی پرزدار است یعنی فرشی که دارای پرز بلند و بسیار نرم و لطیف است.

فرش چهل تکه چرم :

فرش های چهل تکه در بازار فقط منحصر به فرش های چهل تکه بافته شده نمی باشد و در بازار فرش های چهل تکه چرم نیز موجود است.در این فرش ها تکه های چرم به صورت تکه دوزی در کنار یکدیگر دوخته می شود و فرش های چهل تکه چرمی را به وجود می آورد.فرش های چهل تکه چرم در دسته فرش های مدرن قرار دارد و زیبایی خاصی دارد و صد البته طرفداران خاص خود را دارد.

فروش فرش چهل تکه در ایران و بازارهای جهانی :

در کشورهای اروپایی و مخصوصا آلمان از فرش های چهل تکه به خوبی استقبال می شود و می توان به جرات گفت فرش های چهل تکه دراین کشورها فروش عالی و خوبی دارند.البته پتانسیل فروش این فرش ها در کشورهای آمریکایی نیز بالا می باشد و نمی توان از این بازار به سادگی رد شد.در ایران نیز فرش های چهل تکه در بین قشر جوان طرفدارانی است.و در کنار فرش های سنتی از این فرش ها نیز استقبال می شود.البته با پشیرفت تکنولوژی و خلاقیت طراحان و و نوآوری و کیفیت عالی این فرش ها موجب شده تا افراد به طرف این فرش ها و این تولیدات کشیده شوند..

نکات مهم در زمان خرید فرش های چهل تکه :

شرکت فرش های تولید فرش های ماشینی بسته به سلیقه و نیاز افراد بازاری رقابتی دارند و چون فرش یک کالای لوکس و مطابق با سلیقه افراد است، هر روز طرح ها و نقش های زیادی را تولید و ارائه می دهد.اما مشکل اصلی در کار طراحان این است که نسل جوان علاقه چندانی به طرح های لچک و ترنج ندارند و طراحان باید انقلابی عظیم در طراحی فرش های چهل تکه ایجاد کنند. و دست طراحان در این حوزه برای خلق طراح های جدید و چشم نواز باز است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 57
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 466
  • بازدید سال : 2279
  • بازدید کلی : 6116
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی