loading...

کلبه فرش

بازدید : 121
دوشنبه 4 مهر 1401 زمان : 13:49

مونوکروم یا منوکروماتیک چیست و فرش تک رنگ چه نقشی در آن دارد

دکوراسیون مونوکروم یا منوکروماتیک چیست و فرش تک رنگ چه نقشی در آن دارد؟

چگونه فرش تک رنگ را در اتاق خود با سبک مونوکروماتیک استفاده کنیم؟

شما سبک خاصی برای چیدمان اتاق یا دفتر خود دارید؟ کدام یک از شما سبک مونوکروماتیک یا تک رنگ رو در دکوراسیونتون رعایت کردید؟ آیا تا به حال به استفاده از فرش تک رنگ در اتاق مونوکروم فکر کردید؟ اتاق با رنگ توسی با فرش زرد رنگ از نظر شما چطور به نظر میرسه؟ یا اتاق آبی یکدست و فرش مرجانی رنگ از نظر شما شگفت انگیز نیست؟ اتاق با رنگ یکدست سفید و فرش توسی رنگ نیز میتواند خاص باشد. اتاق تک رنگ سبز و فرش نارنجی رنگ هم فوق العاده به نظر می سد. البته انتخاب رنگ فرش در دکوراسیون مونوکروم سلیقه ای می باشد و بر اساس اطلاعاتی که در مورد این سبک دکوراسیون به شما میدهم می توانید تصمیمات خلاقانه بگیرید و فرش مدرن و تک رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. فرش های مدرن و خاص فرش اکسمین تو چنین چیدمان هایی میشینه و پر استفاده است، تو این مطلب به بررسی این نوع دکوراسیون می پردازیم.

ایده برای دکوراسیون تک رنگ

اتاق مونوکروماتیک یا استفاده از یک رنگ در دکوراسیون اتاق میتواند بسیار جسورانه اما چشم نواز به نظر بیاید که کار هر کسی نیست زیرا تغییر یک اتاق چند رنگ به تک رنگ می تواند بسیار ترسناک به نظر برسد و این فاصله گرفتن از مسیر چند رنگ و تبدیل به یک طیف رنگی افراد اهل ریسک را می طلبد.
اما سوالاتی که مطرح است اینکه اصلا سبک مونوکروم چیه؟ در دکوراسیون مونوکروماتیک از چه آیتمی اول باید شروع کنیم؟ استفاده از چه مقدار از یک رنگ میتواند زیادی باشد؟ چگونه و چه میزان از یک رنگ در دکوراسیون استفاده کنیم که یکنواخت و وحشتناک به نظر نرسد؟ در این مقاله قصد دارم تا علاوه بر نکات مربوط به دکوراسیون مونوکرماتیک استفاده از فرش مناسب این دکوراسیون را نیز بررسی کنیم پس اگر به دنبال یک اتاق ظریف اما پر رنگ و افراطی هستین یا یک اتاق خنثی با رنگ های نئون در هر صورت میتواند به شما کمک کند.
البته قبل از پرداختن به موضوع شاید بد نباشد کمی به طیف رنگی مونوکروم بپردازیم، در این طیف رنگی یک رنگ سایه (shade)، رنگ های مونوکروم تن (tone) و رنگ پایه یا فام (tint) تشکیل دهنده ی یک رنگ واحد هستند. در واقع یک رنگ واحد، طیف رنگی شامل رنگ خالص و تیره و روشن می باشد.

از کجا شروع کنیم؟

بهتر است از یک محیط کوچک برای مونوکروم کردن شروع کنید، جایی که کمترین استرس را داشته باشید. اگر نمیخواهید از اتاق خود شروع کنید میتوانید از حمام یا سرویس بهداشتی شروع کنید مکانی که با تک رنگ شدنش و طیف رنگی مناسب شاید بزرگتر نیز به نظر برسد و کمتر از اتاق نشیمن یا ناهار خوری دلهره آور به نظر برسد. استفاده مناسب از سایه روشن و تیرگی مناسب در و دیوار همچنین استفاده از الگوهای ساده مناسب، اشکال، یا استفاده از رنگ های متضاد در فرش سرویس و پرده حمام می تواند فضا را بازتر هم نشان دهد.

طراحی تک رنگ یا مونوکروم حمام

تن متضاد در کنار رنگ اصلی اضافه کن

وقتی صحبت از تک رنگ یا مونوکروم به میان می آید تصور همه این است که تنها باید از یک رنگ در فضا استفاده کرد یا از الگوها و طرح ها نباید استفاده کرد! اما در حقیقت این تصور اشتباه است ما می توانیم از رنگ های متضاد رنگ اصلی که انتخاب کرده ایم استفاده کنیم یا حتی از طرح ها والگو ها در آن فضا استفاده کنیم.

هنوز آمادگی وارد شدن به یک اتاق تک رنگ تماما نارنجی یا آبی رو ندارید؟ جسارت انتخاب یک رنگ برای اتاق تان را پیدا نکردید؟ خب این که نگرانی نداره! استفاده از یک تن رنگی متضاد می تواند از آن استرس و دلهره شما کمتر کند و حتی این رنگ متضاد باعث یک جذابیت بصری و عنصر شگفتی و پر از انرژی در آن فضا باشد و این تکنیک یک طرح متفاوت و ساده خلق می کنند.

دکوراسیون بنفش نارنجی مونوکروم

همانطور که در تصویر می بینید در فضای اتاق از رنگ بنفش برای رنگ اصلی استفاده شد است با طرح و الگو و در کنار آن رنگ نارنجی به کار گرفته شده است و این یک نمونه عملی از یک طرح حرفه ای در بکارگیری تضاد رنگ در دکوراسیون است.
در واقع ما با استفاده از یک رنگ مونوکروماتیک در اتاق و ترکیب آن رنگ با یک رنگ متضاد در اجزاء اتاق به عنوان پرده، فرش یا مبلمان و اجزاء دکوری اتاق و حتی ترکیب دو رنگ متضاد در رنگ آمیزی خود اتاق میتوانیم یک تکنیک به کار بریم که قانون مونوکروم را دور زده اما جذابیت آن را حفظ کنیم. در واقع اتاق بی نقص وجود ندارد!

جزئیات اهمیت دارد

گاهی فکر میکنیم انتخاب یک رنگ روشن برای مونوکروم کردن یک اتاق گزینه ی مناسبی باشد اما طراحان داخلی نظری عکس این دارند و اتفاقا استفاده از رنگ سفید در فضای مونوکروماتیک را یکی از پر چالش ترین رنگ ها می دانند.
عملا با استفاده از رنگ روشن ما، تن رنگی تیره روشن خاصی نخواهیم داشت خطوط و الگوها از آن حذف می شوند و دست ما برای کار بسیار بسته می شود اما تنها بازی با رنگ در دکوراسیون مونوکروم تیره و روشن بودن و استفاده از سایه ها و نور پردازی خواهد بود.

فرض کنید از رنگ صورتی یا مرجانی برای مونوکروم کردن اتاق استفاده کرده ایم در این صورت یک راه استفاده از نور است تا از یکنواختی جلوگیری کنیم.

اتاقی کاملا صورتی مونوکروماتیک

یا استفاده از رنگ یاسی به همراه یک رنگ متضاد در اتاق مونوکرومایتیک و نور پردازی صحیح در آن به ما کمک خواهد کرد منظره ی جذابی را داشته باشیم.

سبک مونوکروماتیک تلفیق نور و رنگ

و یا حتی استفاده از طرح در سطوح، دیوارها و کف می باشد. استفاده از الگوها و طرح ها می تواند تفاوت ها را پرنگ تر کند و به فضا بعد دهد.

آیا استفاده از خطوط الگو و طرح موثر خواهد بود؟

زمانی که ما طرح و الگو را به واسطه ی رنگ حذف می کنیم پس چالش پیش روی ما رنگ و دقت بیشتر به جزئیات است و اینکه با دقت به جزئیات و به کار گرفتن تکنیک ها از جمله تکنیک نور و انعکاس بتوانیم جذابیت خلق کنیم. تمام مواردی که ذکر می شود بسته به روحیه ی فرد و انتخاب رنگی است که در آن احساس خوبی داشته باشد.

ممکن است رنگی که انتخاب میکنیم آبی ساده باشد اما باید دقت کنیم یکی از نکات برای اینکه فضا با استایل مونوکروماتیک یکنواخت به نظر نرسد استفاده از تکنیک های نور پردازی و الگو در آن فضا است. انتخاب یک رنگ مثل آبی برای اتاق جسارت می خواهد اما به دلیل خاصیت آرامش بخش بودن این رنگ و استفاده از طرح در آن صدمه ای به مونوکروم بودن نمیرسد حتی گاهی غنی بودن رنگ و تلفیق با طرح در کنار آن به عمق و آرام بودن آن نیز کمک کند.

یک اتاق به رنگ خالص با براقیت جزئی با یک صندلی نرم مخملی در این اتاق تمام آبی که توسط داگ مایر با کنتراست طراحی شده است. عکس: Mark Roskams

استفاده از طرح ها بر روی دیوار یا استفاده از الگوها در کف مثلا اگر تخت یا مبلمان اتاق را آبی تیره کار کرده ایم دیوار را با استفاده از تکنیک رنگ آبی و طرح چوب تزئین کنیم یا از کف پوش با رنگ آبی و طرح چوب استفاده کنیم و تیره و روشن بودن رنگ در آن می تواند به قدرت رنگ آبی اثر بخشی دهد و آن را عمیق تر و آرام تر کند یا از سطحی براق در آن اتاق استفاده کنیم تا با انعکاس نور در آن باعث جلب توجه شود.

اتاقی به رنگ خالص تمام آبی با استفاده از الگوی طرح چوب بر روی دیوار ها طراح داگ مایر

جایگاه اشیاء و فرم ها در مونوکروم

اگر از رنگ های ساده و تک رنگ استفاده می کنید یا تمایل دارید از رنگ های خنثی مثل سفید، مشکی، خاکستری و توسی استفاده کنید استفاده از اشکال و اشیاء در کنار رنگ بسیار حائز اهمیت است.
شاید استفاده از یک رنگ در محیط بسیار یکنواخت و بی روح به نظر بیاید اما ما میتوانیم با استفاده از اشکال به فضا روح ببخشیم. شاید ما در شهری شلوغ زندگی میکنیم و وقتی به خانه برمیگردیم نیاز به محیطی برای آرامش داشته باشیم در این صورت تصمیم میگیریم محیط خانه مان را کمی خلوت کنیم اما خانه ی بی روح دست کمی از آن شلوغی ها نخواهد داشت.

یک اتاق مونوکروم به رنگ زرد خالص با استفاده از فرم ها

همانطور که می بینید اینجا اتاقی به رنگ زرد است اما با فرم ها و اشکال هندسی که به زیبایی در کنار هم قرار گرفته است توانسته محیط آرام و متفاوتی را ایجاد کند.

محیطی کاملا مدرن به سبک مونوکروم

یا در مورد این فضا استفاده از رنگ های متضاد به کار بردن اشیاء و گیاهان و از همه مهمتر به کار بردن فرش وینتیج با رنگ های متضاد محیط و نور پردازی عالی نمونه ای از یک دکوراسیون مونوکروم است.

آشپزخانه ی مونوکروماتیک

آشپزخانه با استایل مونوکروماتیک با رنگ خاص که با طیف رنگی خاص ترکیبی رنگ آمیزی شده است. شاید از نظر ما بسیار دلهره آور باشد اما می بینیم که نه تنها ترسناک نیست که بسیار جذاب هم هست فقط باید با تلفیق رنگ ها و فرم ها به فضا روح بخشید.

اتاق نشیمن مونوکروماتیک با المان ها و اشیاء متناسب

رنگ آبی برای اتاق نشیمن همانطور که قبلا هم توضیح داده شد رنگ اتاق می تواند یک دست آبی باشد اما با تناژ تیره و روشن یا استفاده از نور در اتاق و استفاده از فرش مدرن متناسب با رنگ اتاق همچنین استفاده از طرح و فرم باشد. در عکس وسط، دیوار و کف از طرح ابری در رنگ استفاده شده است و استفاده از لوستر بلند که زیبایی اتاق را دو چندان کرده است. ترکیب رنگ متضاد نیز در این فضا به چشم می خورد و رنگ سفید که خنثی است اما باعث جذابیت اتاق شده است.

چیدمان جذاب با تکنیک مونوکروم قرمز

استفاده از رنگ قرمز با استفاده از تکنیک رنگ و نور بسیار زیبا در عین حال ساده و جذاب. شاید وقتی ترس از تک رنگ بودن دارید کمتر جرات انتخاب چنین رنگی را برای اتاق داشته باشید اما استفاده در دکوراسیون فضای گرم و متفاوتی را ایجاد می کند.

طراحی فضایی مونوکروماتیک برای غذاخوری رنگ سبز تیره

نمونه ی بعدی استفاده از رنگ سبز تیره در فضای غذا خوری یا یک گوشه ی دنج از یک کافه با قاب عکس های خالی و تک رنگ همچنین چراغی که از سقف آویزان است. این ها از بین هزاران دکوری انتخاب شده تا گوشه ای از تکنیک مونوکروماتیک را به نمایش بگذاریم تا کمی از دلهره انتخاب رنگ کمتر کند.

انتخاب رنگ سفید تک رنگ برای چیدمان

رنگ سفید از جمله رنگ های سخت برای مونوکروم کردن اتاق است در واقع ما فقط با اشکال و رنگ هایی که باعث جذابیت رنگ سفید می شود می توانیم اتاق سفید را روح ببخشیم.

استفاده از اشیاء و مبلمان در فضای مونوکروماتیک سفید

در این بنا که به سبک قدیمی با تاق های هلالی ساخته شده است از رنگ سفید همراه با اشکال خاص و استفاده از مبلمان خاص توانسته یکنواختی رنگ سفید را گرفته و با رنگ هایی از جمله رنگ خاکستری و رنگ چوب فضای متفاوتی را ایجاد کند.

البته نباید از فرش در دکوراسیون غافل شد تاثیر تک تک اجزاء اتاق و استفاده از الگو و طرح در اتاق با رعایت حفظ هارمونی رنگ باعث افزایش جذابیت و کاهش یکنواختی و حفظ آرامش می گردد.

کم رنگ تر کم ریسک تر است

اگر هنوز هم در مورد دکوراسیون مونوکروم تردید دارید باید بگویم شما میتوانید از تلفیق سفید و طیف رنگی کمرنگ استفاده کنید تا ریسک کار را پایین تر بیاورد.
کمرنگ ترین طیف رنگی مورد علاقه ی خود را انتخاب کرده و ته رنگی از آن را بکار برید. مثلا انتخاب یک رنگ و به کار بردن با رنگ سفید مثل چیزی که در تصویر می بینید.

بکار گیری آیتم های مختلف در یک فضای مونوکروماتیک و کم ریسک و استفاده از فرش کلاسیک با رنگ لایت

برای انتخاب رنگ اتاق که هم زیبایی و هم سادگی حفظ شود و در عین حال جذاب باشد الهام گرفتن از طبیعت است. رنگ آبی آسمانی، تلفیق بنفش و آبی و همچنین سبز از جمله رنگ هایی است که میتوان برای رنگ اتاق از آن استفاده کرد.

حالا به ذکر دو نمونه کاربردی در منزل و محل کار از تکنیک مونوکروم می پردازیم تا ابعاد آن را بررسی کنیم. انتخاب یک طیف رنگی توسی، زرد و آبی که هم در محل کار و هم در منزل می توان از آن استفاده کرد مخصوصا برای استفاده در اتاق کودکان که میتواند برای کودک جذابیت داشته باشد.

پانتون رنگی زرد و توسی و آبی

اگر از دکوراسیون تک رنگ وحشت داری از پنتون رنگی (تلفیق چند رنگ) استفاده کن!

از تلفیق این سه رنگ در دکوراسیون زیر استفاده شده است حتی میتوانیم از دور رنگ و طیف رنگی از این مجموعه استفاده کنیم که نمونه هایی را با هم خواهیم دید. نمونه اول مربوط به دکوراسیون منزل است که ما هنوز آمادگی حذف تمامی رنگ ها را به یکباره نداریم اما میخواهیم از طیف رنگی مکمل و متضاد استفاده کنیم. رنگ سال 1400 ( پنتون رنگی سال 2021 ) زرد و خاکستری است. هر ساله صنایع مختلفی از جمله صنعت فرش ماشینی و صنعت مد و پوشاک و دکوراسیون داخلی و.... منتظر تعیین رنگ سال توسط موسسه پنتون هستند هر سال این موسسه یک رنگ را انتخاب میکند که امسال بر خلاف هر ساله دو رنگ مستقل کنار هم به عنوان رنگ سال 2021 معرفی نموده است.

بکار گیری چند رنگ مکمل و متضاد در دکوراسیون مونوکروماتیک

نمونه دوم مربوط به طراحی دکوراسیون یک دفتر می باشد که از تلفیق دو طیف رنگی توسی و زرد استفاده شده است. همانطور که در تصویر می بینید استفاده از طیف رنگی تیره و روشن و رنگ متضاد همچنین استفاده از حجم ها و اشکال در دکوراسیون فضای آرام در عین حال زیبایی را رقم زده البته نور پردازی را نیز در نظر بگیریم همچنین طرح و الگو در کف و دیوارها نیز استفاده شده است و همین باعث شده تیرگی قالب نباشد و محیط یکنواخت به نظر نرسد.

دکوراسیون مونوکروم در دفتر کار و اداره

نمونه ی سوم برای اتاق کودک استفاده شده است و همانطور که می بینید رنگ زرد قالب تر است و از توسی به عنوان رنگ متضاد استفاده شده است پس این ماییم که تصمیم می گیریم چه میزان از رنگ را در اتاق به کار ببریم. در این فضا به راحتی می توان از فرش چهل تکه با رنگ های توسی و زرد و سفید استفاده کرد.

اتاق کودک به سبک مونوکروم

نمونه چهارم یک اتاق خواب و حال خصوصی است که با استایل مونوکروم طراحی شده است و از تمام تکنیک هایی که تا به الان گفته شده استفاده کرده است.

استفاده از سبک مونوکروم در اتاق خواب

همانطور که در تمام تصاویر می بینید انتخاب المان های متناسب با دکوراسیون بسیار موثر است. در دکوراسیون فرش هایی که استفاده شده در فضای ایجاد شده تاثیر زیادی داشته است.

از رنگ خنثی استفاده کنید

حتما می پرسید رنگ خنثی چه رنگی است؟
مشکی، سفید، خاکستری، قهوه ای، شیری، بژ، نقره ای، طلایی و برنزی البته رنگ خنثی سرد شامل سفید، شیری، نقره ای و خاکستری است و رنگ خنثی گرم مشکی، قهوه ای، طلایی، برنزی و بژ می باشد.
خب حالا که رنگ های خنثی رو شناخیتن بهتر میتوانید مثل تصاویر بالا از رنگ ها در کنار هم استفاده کنید.
همه ی ما برای استفاده از رنگ مونوکروماتیک مشکی در اتاق شاید وحشت داشته باشیم مسلما استفاده تنها از این رنگ نیز وحشتناک است اما اگر از طیف رنگ مشکی در اتاق استفاده میکنیم نباید اتاق را به یک غار تیره و تار تبدیل کنیم! اما چگونه این حد و مرز را نشکنیم؟ لزوما مونوکروم این نیست که ما حتما از تک رنگ استفاده کنیم. در کنار رنگ اصلی و پایه می توان از رنگ های خنثی استفاده کنیم یا یک رنگ متضاد برای اجزاء و اشکال اتاق انتخاب کنیم و به کار ببریم. در یک اتاق با رنگ مشکی استفاده از رنگ سفید و ترکیب آن با رنگ بژ و طلایی می تواند اتاق را روشن تر نشان دهد. همچنین استفاده از گیاهان طبیعی در اتاق حس زندگی و حیات به محیط ببخشید.

رنگ خنثی در سبک تک رنگ

رنگ تیره در دکوراسیون مونوکروم و استفاده از رنگ بژ و المان نور

به دکوراسیونی که در تصاویر به کار رفته دقت کنید رنگ بکار رفته بسیار تیره است اما با نور پردازی و اشیاء بکار رفته و رنگ های متضاد بسیار متفاوت شده اند.

فرش مدرن در دکوراسون تک رنگ

استفاده از پترن ها و الگو در دکوراسیون مونوکروم مشکی نیز باعث می شود که از یکنواختی و تیرگی بیش از حد جلوگیری شود.

فرش ماشینی در دکوراسیون تک رنگ

در این دکور با رنگ مشکی و تیره به خاطر استفاده از یک فرش با طرح اصیل ایرانی کار را بسیار جذاب و دوستداشتنی تر کرده است.

استفاده از رنگ متضاد یا مکمل در سبک مونوکروم

بکار بردن رنگ زرشکی در دکوراسیون مشکی و تیره همانطور که میبینید بسیار چشم نواز شده است.

با جمع آوری تمام تصاویر و متن در مورد سبک تک رنگ جسارت و ترس از تغییرات را به نمایش گذاشتم و امیدوارم با مطالعه متن لذت ببرید و بتونید در چیدمان و دکوراسیونتون استفاده کنید. با مطالب بیشتر در مورد دکوراسیون با اکسمین همراه باشید

https://carpetsworld.net/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 32
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 57
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 497
  • بازدید سال : 2310
  • بازدید کلی : 6147
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی