loading...

کلبه فرش

بازدید : 92
دوشنبه 7 آذر 1401 زمان : 9:10

راهنمای خرید فرش ماشینی

در این نوشته به نکات و فاکتورهایی که در زمان خرید فرش میبایست توجه داشت می پردازیم، همچنین به بررسی انواع فرش براساس شانه و تراکم پرداخته و در نهایت به معرفی ویژگی های یک فرش معتبر و با کیفیت می پردازیم.

فرش ماشینی محصول جدیدی در صنعت فرش میباشد که برخلاف فرش های دستبافت برای بافت آن از به روزترین و جدیدترین ماشین آلات بافندگی استفاده میشود، یکی از فاکتورهای که میباست در زمان خرید فرش ماشینی به آن توجه داشت قیمت فرش ماشینی میباشد، پس با ما همراه باشید تا اگر قصد خرید فرش خوب و باکیفیت و با قیمت مناسب را دارید با ما همراه باشید.

در ابتدا به معرفی اصطلاحات رایج در زمینه فرش ماشینی می پردازیم

میزان تراکم و شانه فرش ماشینی

فرش ماشینی دارای دو نوع تراکم که شامل تراکم عرضی و تراکم طولی است. منظور از تراکم به تعداد گره های موجود در بافت فرش گفته میشود. به تراکم عرضی فرش شانه گفته میشود، تعداد شانه برحسب تعداد گره فرش در یک متر عرض فرش گفته میشود و نقش مهمی در قیمت فرش دارد، هرچه میزان شانه فرش بیشتر باشد فرش ظریف تر و متراکم تر میشود.

بهترین کار برای تشخیص صحیح شانه فرش اینست که به پشت فرش نگاه کرده و تعداد گره های موجود در پشت فرش را بشمارید. به عنوان مثال برای تشخیص اصالت فرش 1200 شانه توسط یک خط کش در 10 سانتی متر از فرش تعداد 120 گره بافته شده باشد.

تراکم طولی فرش مانند تعداد شانه فرش است ولی از نصف فرش بدست آمده و در 2 ضرب میشود. برای مثال برای فرش های 1200 شانه که دارای تراکم 3600 است در یک متر فرش از طول آن 1800 گره موجود است. برای تشخیص تراکم فرش اصل همانند شانه باید در 10 سانتی متر از فرش در فرش 1200 شانه 180 گره باشد.
نکته: هرچه تراکم فرش بیشتر باشد به همان میزان مقدار نخ مصرفی بیشتر شده و در نهایت قیمت فرش بالاتر میرود. در حال حاضر بیشترین تراکم متعلق به فرش 1500 شانه است که بالاترین قیمت را در میان تمامی انواع فرش ماشینی داراست و بعد از آن انواع فرش 1200 شانه، 1000 شانه، 700 شانه و 500 شانه از نظر قیمت دسته بندی شده اند.

آیا فرش های با تعداد شانه بالاتر بهتر هستند؟

انتخاب یک فرش به عنوان یک فرش خوب بسته به چندین فاکتور دارد. این موضوع که یک فرش گران قیمت هست حتما یک فرش خوب است درست نمی باشد، فرش های با تعداد شانه بالاتر دارای ظرافت و زیبایی بیشتری هستند ولی از یک طرف مقدار خاب فرش کمتر میشود.
به همین دلیل فرش های 1500 شانه نسبت به سایر فرش های با تعداد شانه کمتر یعنی 1000 شانه و 700 شانه ضخامت کمتری دارد. بهتر است برای مکان های که میزان رفت و آمد و نشست و برخواست بیشتر است از فرش های 1200 شانه و به پایین و برای مصارف صرفاً زیبایی از فرش 1500 شانه استفاده شود.

فرش چه رنگی بخریم

انتخاب رنگ و طرح و نقش فرش بسته به سلیقه شخص و دکوراسیون خانه دارد، انتخاب یک فرش خوب توسط یک کارشناس فرش به عواملی همچون نوع ماشین بافندگی، نوع مواد اولیه و مراحل تکمیل و آهار بستگی دارد ولی بجز عوامل فوق فاکتورهای مهم دیگری هم برای انتخاب فرش میبایست توجه داشت، که یکی از آنها رنگ فرش است. بسته به نوع کاربرد فرش میباست رنگ دلخواه خود را انتخاب نمائید، بهتر است برای خانه های شلوغ و پر رفت و آمد از رنگ های تیره و به عبارتی چرک تاب بسته به دکوراسیون و مبلمان خانه استفاده کنید، به طور مثال برای راه روها و فرش آشپزخانه از رنگ های سرمه ای، متالیک و... استفاده شود. بهتر است برای مکان های که رفت و آمد زیاد است از فرش های روشن نظیر فرش های روشن مانند کرم، سفید، صدفی و ... استفاده نشود.


بهترین الیاف فرش ماشینی کدام است؟

یکی دیگر از فاکتورهای که در زمان خرید فرش لازم است به آن توجه داشت جنس الیاف استفاده شده در بافت فرش است، در حال حاضر مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع نخ برای بافت فرش ماشینی، نخ اکرولیک است. در تولید این نخ از الیافی که مانند پشم است استفاده میشود، به همین دلیل فرش دارای نرمی و لطافت بالایی است، الیاف اکرولیک بجز زیبایی دارای ماندگار و استحکام بالا در برابر حرارت و فرسایش دارد. ویژگی منفی الیاف اکرولیک پرز دهی آن است ولی این موضوع توسط دستگاه های خاصی این مشکل تا حد زیادی برطرف میشود.
فرش های که در بافت آنها از الیاف اکرولیک هیت ست شده استفاده شده است، مقدار قابل تجهی بدون پرز هستند و دارای لطافت، زیبایی و استحکام فوق العاده ایی میباشند.
نوعی دیگر از انواع فرشهای ماشینی موجود است که در مقایسه با فرش های که با نخ اکرولیک بافته شده اند دارای زیبایی بیشتری است، این نوع فرش ها با نام فرش های ابریشمی شناخته میشوند که در بافت آنها از الیاف ابریشم مصنوعی استفاده شده است. این فرش ها فقط پرز هستند ولی عمر مفید آنها نهایت تا سه سال است و بعد از آن حتی اندازه موکت هم ارزشی ندارد.
انواع دیگری از فرش ماشینی موجود است که در بافت آنها از ترکیب اکرولیک و پلی پروپیلن و یا کاملا پروپیلن استفاده میشود. این نوع فرش ها در مقایسه با فرشهای 100 % اکرولیک مقاومت کمتری داشته و در برابر حرارت و سایش مقاوم نیستند. از نظر قیمت فرش های اکرولیک هیت ست شده هم تراز با فرش های ابریشم مصنوعی هستند، ولی فرش های که از ترکیب پلی پرولین و bcf هستند دارای قیمت کمتری هستند. به علت قیمت بالای پشم طبیعی به ندرت در بافت فرش از الیاف پشم مصنوعی استفاده میشود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 14
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 57
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 479
  • بازدید سال : 2292
  • بازدید کلی : 6129
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی